سایت آموزشی فرهنگ،آموزش وب،کامپیوتر،خانه داری و آشپزی،طراحی،فتوشاپ،تلگرام،آهنگ،فیلم،برنامه نویسی،فرهنگ 21،گروه آموزشی،کرمانشاه

استارت آپ ، شرکت نوپا ، Startup

استارت آپ ، شرکت نوپا ، Startup

دسته بندی : فرهنگ آموزش تاریخ : دوشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۶

استارت آپ

بارها شنیده ایم که یک کسب و کار نوآور، در مدتی کوتاه موفق می شود به قول معروف یک شبه ره صد ساله را طی کند؛ و این برای مخاطب بسیار جذاب خواهد بود .

استارت آپ ، شرکت نوپا ، Startup

شرکت نوپا یا استارت آپ startup/startup company شرکت یا کسب و کاری ست که معمولاً به تازگی ایجاد شده‌، رشد سریعی داشته و در جهت تولید راه حلی نوآورانه برای رفع یک نیاز در بازار شکل گرفته‌است در حالی که تضمین ۱۰۰% برای موفقیت استارت آپ از طریق راه حل ارائه شده وجود ندارد.

این شرکت‌ها معمولاً مبتنی بر ایده‌هایی ریسک‌پذیر هستند که مدل کسب و کارشان مشخص نیست و بازار هدفشان نیز در حد فرض است. شرکت‌های نوپا می‌توانند در هر حوزه‌ای ایجاد شوند، ولی اغلب هستند که رشد سریعی داشته و در زمینه تکنولوژی فعالیت دارند.

شاید بتوان به عنوان یکی از خاستگاه های اصلی استارت آپ ها، سن فرانسیسکو و دره‌ی سیلیکون را نام برد.

VentureTimeline

مراحل تکامل یک استارتاپ

شرکت‌های نوپا می‌توانند در هر شکلی و به هر اندازه‌ای ایجاد شوند. سرمایه‌گذارها به طور کلی به آن دسته از شرکت‌های نوپایی جلب می‌شوند که نسبت خطر به سود بالایی دارند و مقیاس‌پذیرتر هستند، و بنابراین هزینه راه‌اندازی کمتر، ریسک زیاد و توان بالقوه بالایی برای برگرداندن سرمایه دارند. معمولاً یک شرکت نوپای موفق قابلیت رشد بیشتری نسبت به یک شرکت جاافتاده دارد، یعنی می‌تواند با سرمایه‌ای کمتر، نیروی کار یا زمینه رشد بیشتری نسبت به شرکت‌های قدیمی داشته باشد.

شرکت‌های نوپا برای رشد سریع خود نیاز به جذب سرمایه دارند و در این راه گزینه‌های مختلفی دارند. شرکت‌های دیگر یا افراد سرمایه‌گذار می‌توانند به شرکت‌های نوپا با تبادل پول نقد در برابر سهام کمک کنند تا فعالیت خود را شروع کنند. در عمل خیلی از شرکت‌های نوپا توسط بنیانگذارانشان سرمایه‌گذاری می‌شوند و مهم است که بنیانگذاران از مالکیت معنوی ایده‌های خود حفاظت کنند.

مراحل توسعه استارت آپ

از چالش‌های راه‌اندازی یک شرکت نوپا سرمایه، نیروی انسانی و هزینه‌های پایه مثل اجاره دفتر و منشی است؛ برخی از شرکت‌های نوپا برای کاهش این هزینه‌ها از دفتر کار مجازی استفاده می‌کنند البته مراکزی وجود دارند تحت عنوان مرکز رشد یا انکوباتور incubator، به عنوان از ابزارهای رشد اقتصادی به منظور حمایت از کارآفرینان تحصیل‌کرده تأسیس می‌شود و با ارائه امکانات و تسهیلات عمومی، زمینه پا گرفتن شرکت‌های جدید را فراهم می‌کند. استفاده از مراکز رشد، امروزه به عنوان یکی از ابزارهای پذیرفته شده برای تبدیل خلاقیت‌ها و دستاوردهای علمی و تحقیقاتی به محصولات قابل ارائه به بازار و توسعه کارآفرینی محسوب می‌شود. امروزه بیش از ۳۰۰۰ مرکز رشد در سراسر دنیا وجود دارد که بیشتر آن‌ها در کشورهای آمریکا و ژاپن مستقر هستند و البته در کشور ما نیز چنین مراکزی وجود دارند.

حامیان مالی

شرکت‌های نوپا معمولاً به دنبال جذب حمایت مالی هستند،و همزمان به دنبال ایجاد مزیت های رقابتی نسبت به سایر رقبا هستند. از این رو این شرکت‌ها می‌کوشند تا با بازاریابی و ایجاد یک شبکه فروش منسجم زمینه مناسبی برای کسب و کار خود فراهم کنند. با این حال، سرمایه‌گذاری در شرکت‌های نوپا یک نوع سرمایه گذاری خطر پذیر می باشد.

شتاب دهنده استارت آپ Startup accelerator

شتاب‌دهنده استارتاپ / Seed accelerator Startup accelerator یا به اختصار شتاب‌دهنده، از ابتدای کار یک استارتاپ یا مراحل پیشرفته تر مانند MVP (Minimum Viable Product) که حداقل محصول قابل ارائه می‌باشد یا حتی زمان ارائه نسخه دموی محصول، آن را تحت پوشش خود در می‌آورند و برای این کار از میان شرکت‌کنندگان، پس از مدتی کوتاه مورد ایده‌ای برگزیده و به عنوان استارتاپ انتخاب می‌کند.

شتاب‌دهنده‌ها با ارائه خدمات مربی گری Mentorship، در اختیار گذاشتن فضای کار اشتراکی ، کمک به اصلاح و بهبود طرح کسب و کار و گاها تأمین سرمایه اولیه ، درصدی از مالکیت استارت آپ را در اختیار گرفته (حدوداً بین ۵ الی ۳۵ درصد) و در مقابل به گردانندگان پروژه آموزش‌های لازم و خدماتی در مسیر ارزش آفرینی سریعتر و برای کسب موفقیت بهتر را خواهند داد.

ویکی پدیا می گوید: شرکت وای کامبینیتر Y Combinator اولین شرکت شتاب‌دهنده بود که در سال ۲۰۰۵ میلادی فعالیت خود را در بریتانیا آغاز نمود و بعدها توسط پل گراهام به دره سیلیکون منتقل شد ؛ این شرکت ابتدا ۶

درصد و از سال ۲۰۱۴ به بعد با تزریق ۱۲۰۰۰۰ دلار ۷ درصد از سهام استارت آپ را در اختیار می گیرد.در ایران نیز چندین شرکت به عنوان شتابدهنده فعالیت دارند .

استارت آپ ویکند

استارتاپ ویکند Startup Weekend

استارتاپ ویکند Startup Weekend یک رویداد آموزشی-تجربی Experiential Education در سراسر دنیاست که در ۳ روز متوالی (در انتهای هفته) بر‌گزار می‌گردد. در این برنامه شرکت کنندگان پر انگیزه‌ای شامل برنامه نویسان، مدیران تجاری، عاشقان استارتاپ، بازاریاب‌ها و طراحان گرافیک گرد هم می‌آیند تا طی ۵۴ ساعت ایده هایشان را مطرح کنند، گروه تشکیل بدهند و هر گروه ایده‌ای را اجرا کند.

این برنامه جهانی تا بحال بیش از یک هزار بار در بیش از ۴۸۰ شهر دنیا از جمله تهران و سایر شهرهای ایران بر‌گزار گردیده و شبکه پهناوری از مشتاقان کارآفرینی را پدید آورده است. در استارتاپ ویکند ایده‌های زیادی مطرح می‌شوند اما آنچه در این برنامه اهمیت فراوان دارد فقط یک چیز است اجرا ؛ این برنامه از ساعت ۶ بعدازظهر روز جمعه آغاز و تا ساعت ۹ شب روز یکشنبه (در ایران ممکن است روزها متفاوت باشند و معمولا روز خاتمه، جمعه می باشد)ادامه دارد. در این برنامه شرکت کنندگان (کمتر ۱۰۰ نفر در ۱۰ تیم) همگی در یک فضای مشترک قرار می‌گیرند و با کمک مربیان خبره که از میان کارآفرینان موفق انتخاب می‌گردند ایده‌ها را به کسب و کار تبدیل می‌نمایند. در پایان برنامه تیم‌ها پروژه‌های خود را به هیئتی از داوران که از میان جامعه سرمایه‌گذار و استادان دانشگاهی و کارآفرینان هستند، ارائه می‌نمایند که می توانند از حمایت شتابدهنده ها استفاده نمایند. این رویداد در سطح جهانی توسط برندهای معتبری همچون گوگل، مایکروسافت، آمازون و … حمایت تجاری می‌گردد.

۲۰ دلیل شکست استارآپ ها به نقل از cbinsights :

۴۲ درصد موارد شکست استارتاپها مربوط به عدم توجه به نیاز بازار، ۲۹درصد دیگر مربوط به عدم وجود نقدینگی و ۲۳ درصد هم مربوط به نداشتن یک تیم درست می باشد.”خروج از رقابت”، “مسائل قیمت‌گذاری”، “محصول ضعیف”، “عدم توجه به مدل تجاری” و “بازاریابی ضعیف” به ترتیب ۱۹، ۱۸، ۱۷، ۱۷ و ۱۷ درصد از شکست استارتاپها را به دنبال دارند همچنین “نادیده گرفتن مشتری”، “محصول از رده خارج شده”، “عدم داشتن تمرکز کافی”، “عدم توافق و یکپارچگی بین اعضای تیم یا سهامداران” و “عدم داشتن تمرکز کافی” نیز به ترتیب ۱۴، ۱۴، ۱۳، ۱۳ و ۱۳ نیز از جمله عواملی بودند که کم توجهی به آنها، باعث شکست شده است.

“عدم داشتن هدف مشخص”، “مکان اشتباه”، “عدم داشتن علاقه کافی”، “عدم توجه به مسائل قانونی”، “عدم استفاده از تبلیغات”، “قبول شکست” و “شکست در انجام برنامه‌ها” نیز به ترتیب سهم ۱۰، ۹، ۹، ۸، ۸، ۸ و ۷ درصدی در شکست استارتاپها دارند.

20 دلیل شکست استارت آپ

دلایل موفقیت استارت آپها به نقل از Ecommerce Genome :

اثرگذاری بر جامعه که منجر به علاقه مندی و تعهد می گردد.

تعهد به کسب و کار و راه انتخاب شده

نظم

صبر و مقاومت

مشاهده، گوش دادن و یادگرفتن

داشتن مشاوران درست

مدیریت آگاهانه و عالمانه

رعایت “اصول استارتاپ کم هزینه” تا پول کافی برای رسیدن به اهداف دیگر وجود داشته باشد.

چند استارت آپ موفق ایرانی:

ضمن تبریک به همه استارت آپ های پرتلاش ، موفق و محترم ایرانی و آرزوی موفقیت های بیشتر، چند مورد از ایشان را نام می بریم: کافه بازار ، آپارات ، دیجی کالا ، دیوار و اسنپ .

سه استارت آپ موفق جهانی در سال های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ :

۱ – پالانتیر Palantir

palantir

ارزش گذاری: ۲۰ میلیارد دلار

مدیرعامل: الکس کارپ

استارت‌آپ پالانتیر یک شرکت نرم‌افزاری و خدماتی آمریکایی و خصوصی است که دفتر مرکزی آن در کالیفرنیا واقع شده ‌و در حوزه تجزیه و تحلیل بیگ دیتا big data analysis تخصص دارد. دو پروژه‌ای که این استارت‌‌آپ انجام داده ‌موجب محبوبیت و شهرت آن شده است: یکی Palantir Gotham و دیگری Palantir Metropolis می باشد . تحلیلگران ضدتروریسم در دفاتر USIC و وزارت دفاع آمریکا، محققان کلاهبرداری و تحلیلگران سایبری از alantir Gotham استفاده می‌کنند در حالی‌که Palantir Metropolis توسط بانک‌ها و شرکت‌های خدمات مالی استفاده می‌شود.

۲ – ایربی‌ان‌بی Airbnb

Airbnb

ارزش گذاری: ۳۱ میلیارد دلار

مدیرعامل: برایان چسکی

وبسایتی است که مردم در آن مکان‌های اقامتی را کرایه می‌دهند. این وبسایت دارای بیش از ۲٬۰۰۰٬۰۰۰ مکان فهرست شده در ۳۳٬۰۰۰ شهر و ۱۹۱ کشور است. این شرکت در اوت ۲۰۰۸ به مرکزیت سان فرانسیسکو، کالیفرنیا بنا نهاده‌شده است .

۱ – اوبر Uber

uber

ارزش گذاری: ۶۸ میلیارد دلار

مدیرعامل: دارا خسروشاهی

اوبر پرارزش ترین استارتاپ در آمریکا و سراسر جهان است،

یک سرویس هم سفری آنلاین مستقر در سان فرانسیسکو است. اپ موبایل تلفن هوشمند به‌طور خودکار، مسافرین را با نزدیکترین راننده مرتبط می‌سازد و موقعیت مسافر را به راننده می‌فرستد.

مشتریان از طریق موبایل اپ اوبر تقاضای سواری کرده و موقعیت راننده خود را ردیابی می‌کنند. رانندگان اوبر از خودروی شخصی خود استفاده می‌کنند. این سرویس در اوت ۲۰۱۶ در ۶۶ کشور و ۵۳۶ شهر در سطح جهان در دسترس است. اپ اوبر به‌طور خودکار کرایه را محاسبه کرده و پرداختی را به راننده منتقل می‌کند.

نوشته استارت آپ ، شرکت نوپا ، Startup اولین بار در آموزش مهارت وب، آموزش حرفه ای طراحی و برنامه نویسی وب پدیدار شد.

دیدگاه کاربران انتشار یافته : 0 - در انتظار بررسی : 0
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.