سایت آموزشی فرهنگ،آموزش وب،کامپیوتر،خانه داری و آشپزی،طراحی،فتوشاپ،تلگرام،آهنگ،فیلم،برنامه نویسی،فرهنگ 21،گروه آموزشی،کرمانشاه

تلویزیون،شبکه سه؛ جا به جایی در قدرت

تلویزیون،شبکه سه؛ جا به جایی در قدرت

دسته بندی : فرهنگ آموزش تاریخ : شنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۷

بانی فیلم– گروه تلویزیون- هادی داداشی: «علی اصغر پورمحمدی از سنگری به سنگر دیگر می رود»؛ این تعبیری بود که علی دارابی، معاون وقت رییس صدا و سیما در یکی از روزهای میانی مهرماه سال ۹۱ برای کنار گذاشتن یکی از وزنه های سنگین سازمان به کار برد. دارابی که در آن مقطع و زمان عزت ا… ضرغامی، رییس وقت صدا و سیما، در تلویزیون قدرت بالایی داشت، در پی بروز اختلافاتی با پورمحمدی، تمام تبعات کنار گذاشتن محترمانه او را به جان خرید و عذرش را خواست! دارابی هر چند پورمحمدی را برای حفظ پرستیژ، به عنوان مشاور عالی خود معرفی کرد، اما خیلی واضح بود که مدیر شبکه سه، آدمی نیست که تن به این انتصاب فرمایشی بدهد و این حکم نمایشی را بپذیرد. نتیجه اش این شد که او حتی یک روز هم محض تعارف روی کرسی مشاور عالی ننشست و ترجیح داد مدتی را از محل کارش دور بماند.
رفتن پورمحمدی از شبکه سه و در ادامه دوری اجباری اش از تلویزیون، برای خیلی ها خبر غافلگیرکننده و عجیبی بود. پورمحمدی دو ماه بعد به وزارت ارشاد رفت و مدتی را در آنجا به عنوان قائم مقام وزیر مشغول فعالیت شد. مدیر با نفوذ و کاریزماتیک تلویزیون دو سال از دور نظاره گر رسانه ای بود که خیلی از تولیدات پرمخاطب و سیاست گذاری های اساسی اش را خود پایه ریزی کرده بود. او شاید تحصیلات مرتبط با برنامه سازی و مدیریت در تلویزیون نداشته باشد، اما از همان نخستین روزهای حضورش در صدا و سیما که با سردبیری اخبار بامدادی، اخبار استان و شهرستان و اخبار شبکه دو در اوایل دهه ۶۰ رقم خورد، کسب تجربه کرد و تلاش داشت تا مدیریت در مراتب بالاتر را به دست بیاورد. دورنمایی که در اوایل دهه ۷۰ با انتصاب به عنوان مدیرگروه فرهنگی و اجتماعی شبکه های یک و سه و در ادامه مدیریت شبکه پنج سیما در سال ۷۹ رنگی از واقعیت به خود گرفت و سه سال بعد به حضور او در رأس مدیریت شبکه سه انجامید. پورمحمدی در دو دهه گذشته همواره به عنوان یکی از مهمترین حامیان برنامه سازان مهم و مستعد تلویزیون شناخته شده که پخش خیلی از سریالها و تولیدات پرمخاطب به یُمن پشتیبانی او ممکن شد. مدیری صریح که به اعتبار خاستگاه و روابط خانوادگی اش برای پیش بردن اهداف و مقاصد خود در تلویزیون موانع کمتری را پیش رو می دید. او طی این سالها نشان داد با کسی هم تعارف ندارد. به قول مهران مدیری که در مراسم «خود جوش» تغییر از پورمحمدی، پس از بروز اختلافاتش با علی دارابی در ۲۷ مهرماه ۹۱،گفت: «او یک چهره بیشتر ندارد. همین که هست! اگر کسی را دوست داشته باشد، ساپورت می کند و اگر نه، در رفتار و عملکردش نشان می دهد».
حضور خیلی از چهره های شاخص تلویزیون که شاید امروز دیگر نظر مساعدی نسبت به این رسانه ندارند، در مراسم مذکور و ابراز محبت های بی شائبه معنوی و مادی شان در قبال او، خود گویای تأثیری بود که این مدیر شاخص در جریان عملکرد و فعالیت شان در صدا و سیما داشت.
پورمحمدی بخشی از ابعاد تعارف نداشتنش با مقامات مافوق را هم رو کرد و افشا کرد که با ضرغامی جلسه داشته و گفته که او رسانه تلویزیون را رها کرده و تلویحاً دارابی را مدیری خطاب کرد که «دو نفر هم از او راضی نبوده اند، ولی بر آنان مسلط شده»!
خداحافظی پورمحمدی از ساختمان گلخانه برای او مورد تازه و عجیبی نیست. او همان تابستان ۹۱ که پس از حدود یک دهه تکیه زدن بر صندلی مدیریت شبکه سه و آن اتاق شکیل دنج، ناچار شد تا سمت خود را به مجید زین العابدین، قائم مقامش تحویل دهد، می دانست که این رفتن، آمدنی را هم در پی دارد.
استراتژی پورمحمدی در آن زمان از گلایه و اعتراض سر بسته به شکوه گری علنی رسید، اما زورش نرسید یا نخواست در این جبهه به تاخت بتازد، هر چه بود، او رفت و از دور دو مدیری را دید که همچنان شاگرد و مرید او تلقی می شدند و حالا جایش را گرفته بودند که یکی از آندو سید غلامرضا میرحسینی بود.
در غیبت دو ساله پورمحمدی در تلویزیون، شاید امور به روال قبل در جریان بود، اما خلأ حضور مدیری با صلابت و متنفذ همچون او بخوبی حس می شد. دو سال بعد در آبان ۹۳ پورمحمدی با حکم محمد سرافراز که جایگزین ضرغامی شده بود، به سمت معاون سیما منصوب شد تا دوباره بستر برای حضور دوباره در خانه اصلی اش فراهم شود. جایگاهی که چندان مطلوب پورمحمدی به عنوان مدیری مشتاق کارهای اجرایی و متمایل به پیگیری جزئیات و قرار گرفتن در جریان کم و کیف برنامه های پربیننده نبود.
این ماند تا سرافراز گرفتار حاشیه هایی شد و پیش از پایان مهلت مأموریتش، کلید را به عبدالعلی علی عسگری تحویل داد. با آمدن علی عسگری، موج تغییر و تحولات دامن پورمحمدی را هم گرفت تا در خرداد ۹۵ جایش را به مرتضی میرباقری بدهد و خود حکم مشاور رییس سازمان را بگیرد. حکمی که عمر کوتاهی داشت و در نهایت با آمدن پورمحمدی به ساختمان گلخانه در مقام مدیر شبکه سه، از یاد رفت.
*دور جدید حضور در شبکه سه
پورمحمدی اما در دور جدید حضورش در شبکه سه دیگر آن مدیر سابق نبود. او احتمالاً این بار در غیبت دوستان و مشاوران سابق خود، از جمله تخشید و یا شاید اغماض نسبت به برخی اولویت ها و دغدغه های گذشته، با پورمحمدیِ چند سال پیش فاصله زیادی داشت. این مسئله نمود پررنگ خود را روی آنتن هم داشت و نزول کیفی سریالها و برنامه های گفت و گو محور شبکه سه در طول دو سال گذشته از جمله موارد غیر قابل کتمان در این باره است. شبکه سه حتی در ماه رمضان پارسال در یکی از بهترین باکس های نمایشی اش سریال ضعیفی مثل «نفس» (جلیل سامان) را روی آنتن برد و عید امسال هم چه در ویژه برنامه تحویل سال و چه سایر تولیداتش، حتی شبحی هم از دوران اوج شبکه سه نبود. البته این نقصان بیش و پیش از آنکه به پای پورمحمدی نوشته شود، از ناحیه مشاور اصلی او و مدیر گروه اجتماعی اش ناصر کریمان تلقی می شود. برخی حتی پا را فراتر از این هم گذاشته و کنار رفتن پورمحمدی را ناشی از سفارشها و اقدامات ضمنی او به نفع کریمان برای جایگزینی خود می دانند.
پورمحمدی به سیاق همیشه و مرامش در پشتیبانی از مدیران پایین دستی، همچون آنچه در قبال تخشید انجام داد، احتمالاً برای کریمان هم کم نگذاشته و شاید حتی عجیب نباشد که جایگاه مدیریت شبکه سه را در جریان حمایت از او از دست رفته می بیند. حال آنکه قطعاً با حضور مدیر جدید در ساختمان گلخانه، کریمان هم باید بزودی از محله جردن اسباب کشی کند.
در حکم جدید پورمحمدی که از سوی مرتضی میرباقری صادر شده، او از این پس به عنوان قائم مقام معاون رییس سازمان در امور سیما فعالیت خواهد کرد. هر چند باید دید او این حکم را خواهد پذیرفت، یا با صوری تلقی کردن آن همچون حکمی که دارابی برایش صادر کرد، دوباره از خانه اش کوچ اجباری خواهد کرد. بویژه آنکه بدانیم در حال حاضر رضا پورحسین نیز قائم مقام معاون سیما در امور محتوایی مشغول به کار است و باید دید پورمحمدی در کنار او، دقیقاً چه مسوولیتی را ایفا خواهد کرد.
* جریان حضور یکباره در صدا و سیما
خروج پورمحمدی از شبکه سه به عنوان مدیری تقریباً مستقل که در اصول و منش او تابعیت محض و غیرعقلانی از مافوق، محلی از اعراب ندارد و دست کم، سابقه اش نشان داده جذابیت آنتن برایش اولویت بالایی دارد، در عین حال زنگ خطری را هم به صدا در می آورد. اینکه آیا جریان مدیریتی در صدا و سیما دستخوش تغییراتی اساسی شده که لزوماً بوی خوشی هم از آن به مشام نمی رسد؟! خاصه آنکه نوروز امسال و با پخش برخی تولیدات اسپانسر محور و جنجال ها و حاشیه های اطرافشان، خطر حضور جریانی مخالف با اهداف خاص در پروسه مدیریتی و برنامه سازی صدا و سیما نیز حس شد. در چنین اوضاعی، این سوال شکل می گیرد که آیا پورمحمدی نخستین قربانی چنین جریانی شده است و یا بزودی شاهد تغییرات دیگری نیز خواهیم بود؟!
*شوخی تهیه کننده ارزشی با حکم پورمحمدی
در این میان، توئیت های بعضاً کنایه آمیز محمود رضوی، تهیه کننده سینما و تلویزیون درباره حکم پورمحمدی هم می تواند به برخی از ابعاد پنهان اتفاق مذکور نور بتاباند. او در توئیت خود به طعنه پیشنهاد داده تا یک معاونت جدید به نام «معاونت سابق» از سوی رییس صدا و سیما طراحی و راه اندازی شود تا مدیرانی که تغییرشان ضرروی است، در آنجا پُست بگیرند! او البته در توئیت های جدی دیگری به استقبال سازمان اوج هم رفته و با «جوان» و «نوپا» خواندن آن و اینکه «کار فرهنگی تمیز» می کند، «سریال پرمخاطب امسال» یعنی «پایتخت۵» را نه برآمده از قِبَل معاونت سیما که زاده تفکرات اوج می داند.
اما متن یکی دیگر از توئیت های جدی تهیه کننده «لاتاری» و «ماجرای نیمروز» هم در این باره خواندنی است: «انتصاب مدیر جوان و کاربلد آقای علی فروغی به مدیریت شبکه سه یکی از سه شبکه اصلی و استراتژیک سیما بنابر پیگیری های جناب آقای دکتر علی‌عسگری اقدامی در خور تحسین و امید آفرین در تغییر نسلی مدیران سیما و نشانه ادامه رویکرد ریاست محترم سازمان در اعتماد به مدیران جوان است.اما ریاست محترم سازمان درنظر داشته باشند که باتمام احترام و علاقه‌ای که به دیگر مدیران و معاون محترم سیما دارم، حتما حاج اصغر پورمحمدی آخرین نفر از مدیرانی بودند که باید تغییر کنند، نکند که ایشان قربانی شدند تا گله از سیما صرفا با تغییر ایشان حل شده باشد، آب از چشمه گل آلود است.»
*جایگزین پورمحمدی و حاشیه هایش
علی فروغی، چهره ای که جایگزین پورمحمدی در شبکه سه شده را نه به صرف قضاوت سطحی و زودهنگام که بنا به مسوولیت قبلی و فعلی اش در جایگاه ریاست مرکز بسیج صدا و سیما، باید از جمله نیروهای ارزشی صدا و سیما دانست. او که طبق متن حکم میرباقری، بنا به «تعهد و تجربیات ارزشمندش» به اتاق ریاست شبکه سه راه یافته، اواسط زمستان پارسال در واکنش به اینکه او در گمانه زنی ها به عنوان رییس بعدی صدا و سیما شناخته می شود، آنرا رد کرده و طرح چنین شایعاتی را ناشی از روابط محکمش با رییس فعلی این سازمان و تعلقش به جریان های انقلابی ذکر کرده بود. او در این باره به فارس گفته بود: «اگر این هجمه های پشت صحنه و رسانه ای به بسیج صدا و سیما به خاطر پرداختن حرفه ای به موضوعاتی چون فتنه، پهلوی، نفاق، مقاومت و امثال اینهاست، کسانی که این اسرائیلیات را درست می کنند، بدانند که ما محکمتر از قبل در این مسیر حرکت خواهیم کرد».
ریاست فروغی با این ایدئولوژی در شبکه سه با طرح شوخی های جالبی هم در فضای مجازی همراه شد. برخی از افزایش زمان پخش برنامه «سمت خدا» نوشتند و گروهی دیگر پخش مسابقات جام جهانی فوتبال را با استقرار مدیر جدید در هاله ای از ابهام دیدند!
در هر حال گذشت زمان، جنبه های پنهان تغییر و تحولات اخیر در صدا و سیما را روشن خواهد کرد.

نوشته تلویزیون،شبکه سه؛ جا به جایی در قدرت اولین بار در بانی‌فیلم پدیدار شد.

دیدگاه کاربران انتشار یافته : 0 - در انتظار بررسی : 2
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.