سایت آموزشی فرهنگ،آموزش وب،کامپیوتر،خانه داری و آشپزی،طراحی،فتوشاپ،تلگرام،آهنگ،فیلم،برنامه نویسی،فرهنگ 21،گروه آموزشی،کرمانشاه

بلیت فروشی با «زور» به ضرب «تبلیغ»!

بلیت فروشی با «زور» به ضرب «تبلیغ»!

دسته بندی : فرهنگ آموزش تاریخ : یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۷

بانی فیلم – گروه سینمای ایران، نصیبه کریمی: امروزه با وجود گستردگی راه های تبلیغات و اطلاع رسانی، مخاطبان هر کالا با هجوم انواع و اقسام این ابزارهای تبلیغاتی و محتوای رنگارنگ آنها مواجه هستند. در این میان، عنصر تبلیغاتی معروف و قدیمی سینما به نام «آنونس» یکی از پروژه های تبلیغاتی موسسات توزیع و تکثیر فیلم، جهت جذب مخاطبان برای دیدن فیلم ها و همانا مهمترین آنها محسوب می شود. وجوه مختلف این آنونس ها مانند استفاده از تصاویر بازیگران معروف از جمله نکاتی است که باعث جذابیتشان در جهت جلب نظر مخاطبان می شود.
البته امروز آنونس های تبلیغاتی فیلم ها برخلاف انتظار اولیه، شاید دیگر نتوانند تأثیر بسیار زیادی روی تماشاگران برای انتخاب و مشاهده فیلم داشته باشد. برای این تماشاگران، عوامل دیگری همچون تبلیغات دهان به دهان، انتظار برای ورود فیلم به شبکه ویدئویی به جای تماشای آن در سینما و… از جمله مواردی است که تأثیرگذاری بیشتری داشته است.
به تازگی با توجه به اتفاقات عجیبی که در جریان تبلیغات فیلم «به وقت شام» در پردیس کورش روی داد، این موضوع پیش می آید که چقدر صاحبان فیلم ها برای تبلیغات آثارشان حق دارند از روشهای نامتعارف استفاده کنند و حریم تبلیغات تا کجاست.اقدامی که حتی به بازخواست عوامل آن از سوی نیروی انتظامی نیز منجر شد.
پرسشی که مارا واداشت تا برای رسیدن به پاسخی برای آن پای صحبت چند نفر از دست اندرگاران سینما بنشینیم.
***
منوچهر زبردست:
با اسب وارد پاساژ شدن تبلیغات نیست!

منوچهر زبردست مدیرعامل سبحان گستر، اعتقاد دارد: برای یک فیلم سه میلیارد خرج می کنند،اما وقتی نوبت به تبلیغات می رسد،به راحتی از آن می گذرند.
او که فیلم «عصبانی نیستم» را در حال اکران دارد. در پاسخ به اینکه چقدر فیلم ها برای تبلیغاتشان حق دارند از روشهای نامتعارف استفاده کنند، به بانی فیلم می گوید: تبلیغات جدید، بیشتر از طریق اینترنت انجام می شود.سال گذشته در جریان اکران فیلم «خفه گی» ، بیشتر از طریق شبکه اجتماعی تبلیغات رفتیم و بازدهی خوبی هم داشت.از سویی یک سری فیلمها مثل فیلم «فراری» هم اخیرا اکران شدند که انقدر تبلیغاتشان ضعیف بود، به ضرر فیلم تمام شد. فیلم «خرگیوش» با اینکه در تلویزیون تبلیغاتش را حذف کرد، اما با استقبال گرمی روبه رو شد. یک سری فیلمها استثنا هستند که تلویزیون خیلی برایشان تبلیغات می رود. در حال حاضر فیلمها در شبکه های ماهواره ای هم پخش نمی شود وگرنه این به فروش فیلمها کمک می کرد. فکر می کنم فضای مجازی مهمترین رکن اصلی برای فروش فیلمهاست.
تهیه کننده «چپ دست» درباره اینکه فیلمسازان و پخش کنندگان چقدر دستشان در زمینه تبلیغات فیلمها باز است، گفت:گاهی در جریان تولید، پولهای هنگفتی خرج می کنند، اما روی تبلیغات زیاد مانور نمی دهند. برای یک فیلم سه میلیارد خرج می کنند، وقتی به تبلیغات می رسد،به سادگی از آن می گذرند. متاسفانه در ایران به تبلیغات اهمیت زیادی داده نمی شود، در حالی که باید یک بودجه جدا برایش تعیین کرد، بالاخره یک چهارم باید خرج تبلیغاتش شود. فضای مجازی خرجی ندارد، اما فعالیت در آن درایت می خواهد که چطور عمل کنند.با این حال به نظرم تبلیغات در فضای مجازی تاثیرگذارتر است، چون تلویزیون به ندرت می بینند.
تهیه کننده «بازنده» درباره اینکه تا به حال کدام ایده تبلیغاتی برای معرفی فیلم ها در سینمای ایران خوب بوده، افزود: سعی می کنم از هر فیلمی که خوب تبلیغ می کند، یاد بگیرم. دو- سه سال گذشته دوتا فیلم در شبکه های ماهواره ای خوب تبلیغ می شد. «خفه گی» هم از نظر تیم تبلیغاتی خوب بود. بعد از آن در فیلمها چیز خاصی ندیدم. فیلم «خوک» خوب تبلیغ می کند، ولی محتوایش برای مخاطب گنگ است. «چهارراه استانبول» هم ضعیف است. «تگزاس» هم تکراری است. وقتی هفت فیلم در نوروز اکران می شوند، خواه ناخواه دوتا فیلم می سوزد. هنوز ما انقدر سالن سینما نداریم که بخواهند فیلمها را ساپورت کنند.این مسئله بخصوص در شهرستان ها بیشتر حس می شود. سینماها طوری است که از عید تا الان فقط توانسته ام چهار فیلم در سینمایم اکران کنم. از ۱۳ تا فیلمی که تا الان اکران شده، ۷ تا فیلم در نوروز و ۶ تا فیلم بعد از نوروز اکران شد و برای این تعداد فیلم، سینماها هنوز کافی و جوابگو نیستند. مثل سالن من در شهرستانها زیاد است. من همیشه در پخش بابت تبلیغات کم یا نادرست، با مشکلاتی مواجه شده ام، اما الان فضای مجازی گسترده شده و در این زمینه بخوبی کمک رسان است. در گذشته صرفا تیزر درست می کردند که گران و زمان بر بود یاپوستر ی در سطح شهر نصب می کردند، اما الان منسوخ شده و جوابگو نیست.
وی در خاتمه به اتفاقات اخیر در مورد تبلیغات نامتعارف فیلمها اشاره و خاطرنشان کرد: به نظرم اقدام اخیر سازندگان «به وقت شام» کار مناسبی نبود. به نظرم کسانی که این کار را انجام دادند، از سینما سردر نمی آورند. چنین تشکیلاتی بدون اطلاع و حضور حاتمی کیا نمی توانستند در چنین سطحی دست به این کار بزنند. به نظرم سطح فیلم را پایین آوردند. ما این تشکیلات را بیشتر در تعزیه ماه محرم می بینیم. متاسفم برای دوستان که در کورش همه کاره اند و اجازه انجام چنین کاری را دادند. شما می خواهید تبلیغات کنید، می توانید پشت صحنه های مختلف فیلم را پخش کنید، نه اینکه با اسب وارد پاساژ شوید. آن هم پاساژی به آن عظمت که همه برای زیبایی اش به آنجا می روند.
***
داریوش بابائیان:
درست نیست که شبه داعش را برای تبلیغ به سینما بیاوریم

داریوش بابائیان تهیه‌کننده و مدیر پخش شکوفافیلم، معتقد است: تبلیغ نامتعارف جاهایی به فیلم ضرر و زیان وارد می کند.
او درباره اینکه چقدر فیلم ها برای تبلیغاتشان حق دارند از روشهای نامتعارف استفاده کنند، به بانی فیلم گفت: تبلیغ نامتعارف در مواردی به فیلم ضرر و زیان وارد می کند. نمی خواهم برای اقدام سازندگان فیلم «به وقت شام» در تبیلغ عجیب فیلمشان در پردیس کورش دلیل بیارم یا آنرا رد کنم، ولی به هر جهت این هم یک نوع از تبلیغات است. در هر حال اما باید ببینیم جامعه مان ظرفیت این چنین تبلیغاتی را دارد یا خیر. فکر می کنم ما در کل قضایا یک سری مسیرها را اشتباه می رویم. اگر یک روز می بینیم شبکه Gem می تواند روی فروش فیلم ها تأثیر بگذارد که همین مسئله باعث شد از رقم یکی- دو میلیارد به بالغ بر بیست میلیارد برسد، حالا باید ببینیم سازمان صدا و سیمای کشورمان و تمام ارگانهای تبلیغاتی از جمله شهرداری، بیلبوردها و… چه کاری برای جامعه تهیه کنندگان انجام می دهند که سراغ شبکه های ماهواره ای نروند.
تهیه کننده «رنگ شب» در پاسخ به اینکه چقدر در زمینه انجام تبلیغات نامتعارف برای فیلمها تجربه داشته ، افزود: تجربه چندانی در این دست تبلیغات نداشته ام، اما یادم هست برای تبلیغ فیلم «گربه آوازخوان» یا گربه ای را می آوردیم سینما یا لباس گربه تن بچه می کردیم. اما امروز به علت گستردگی تبلیغات و شبکه های اجتماعی درست نیست که شبه داعش را برداریم بیاوریم سینما. چرا که یک نفر هم بترسد، همه جا می گویند که یک جامعه پنج هزار یا ده هزار نفری ترسیده اند.
تهیه کننده «چهار اصفهانی در بغداد» درباره اینکه فیلمسازان و پخش کنندگان چقدر دستشان در این زمینه باز است و چقدر بودجه دارند، گفت: همه فیلمسازان مجبور به پرداخت هزینه های گزافی برای تبلیغات هستند تا به نوعی بتوانند فروش فیلمشان را تضمین کنند؛ در غیر اینصورت فروش فیلم رو به کاهش می رود.
وی در پایان افزود: اگر بخواهم در میان فیلمهای روی پرده از تبلیغات یکی تمجید کنم،آن فیلم «لونه زنبور» است که یک تبلیغ خلاصه، اما کامل و تاثیرگذاری دارد.
***
حبیب اسماعیلی:
تبلیغات نامتعارف در ایران جایگاه خاصی ندارد

حبیب اسماعیلی مدیر موسسه رسانه فیلمسازان، معتقد است: تبلیغات نامتعارف نه تنها در ایران جایگاه خاصی ندارد، بلکه مخاطبان ما هم آشنایی چندانی با این قضیه ندارند.
او درباره اینکه چقدر فیلم ها برای تبلیغاتشان حق دارند از روشهای نامتعارف استفاده کنند، به بانی فیلم گفت: شرایط روز به روز فرق می کند. در قدیم اقلامی چون پوستر، آنونس و… برای تبلیغات فیلم ها مرسوم بود.هر چند آنونس یکی از معتبرترین تبلیغات برای فیلم ها بود. این روزها به دلیل اینکه سینماها خیلی سانس هایشان را پشت سر هم می بندند، یک سری آگهی های تجاری دارند و کمتر آنونس پخش می کنند، ولی شرایطی باید به وجود بیاید که آنونسها در سینماها پخش شود. به عنوان برنامه آینده این روش بهترین تبلیغ برای جذب سینماروهاست. البته طی یکی- دو سال اخیر طوری شده که به مسئله آنونس بها داده نمی شود. با توجه به فضای گسترده شبکه های مجازی، یک مقدار شرایط عوض شده و نوآوری در آن به وجود آمده که از این طریق اطلاع رسانی می شود. فکر می کنم در بحث تبلیغات وقتی شخصی کالایی را می خواهد تبلیغ کند، بخصوص در کار فرهنگی همیشه باید با مخاطبان صادق باشد. مثلاً قبلاً فیلم هایی بودند که شاید در یک یا دو سکانس زد و خورد داشتند، اما به اسم فیلم های اکشن تبلیغ می شد و امروزه هم با تبلیغ سکانس های طنزآمیز، فیلم را به ژانر طنز ربط می دهند. در حالی که مخاطب، تنها با چند سکانس طنزآمیز روبه رو می شود. اما بعضی فیلم های متفاوتی در دنیا هستند که تبلیغات نامتعارف شامل حالشان می شود. برای مثال تبلیغ فیلمی مثل «گودزیلا»، اگر نامتعارف باشد هم مخاطب می پذیرد. اما این تبلیغات نامتعارف در ایران جایگاه خاصی نه تنها ندارند، بلکه مخاطبان ما هم خیلی آشنایی با این قضیه ندارند. در نتیجه نه باعث تبلیغ بلکه ممکن است باعث ایجاد وحشت و ترس در اماکن عمومی هم بشود.
تهیه کننده فیلم «خرگیوش» افزود:همین اتفاق اخیر تبلیغ فیلم «به وقت شام» که اثبات ادعای من است. در قدیم کارناوال هایی برای تبلیغات در سطح شهر راه می انداختند، اما در محیط های محدودی. هر چند تبلیغات در مکانهایی که خیلی گسترده ای نیستند، در مجموع کار سوددهی برای پخش کننده نیست که طبعا این اتفاق برایش می افتد.
وی ادامه داد: معمولاً تبلیغاتی که گسترده هستند و یا به رایگان پخش می شوند،متعلق به بخش خصوصی نیستند.این دست تبیلغات بیشتر حمایت های دولتی هستند و متاسفانه عدالتی در این زمینه رعایت نمی شود. اگر فیلم هایی که نوروز امسال اکران شده اند را مرور کنیم، تعدادی از اینها تحت حمایت ارگانهای دولتی بودند که تبلیغات رایگان برایشان انجام می شد. اما دریغ از بیلبوردی که برای بخش خصوصی بزنند،چون هزینه های کلانی در بردارد و پرداخت آن در توان بخش خصوصی نیست. دقت کنید اگر یک فیلم بخش خصوصی این تبلیغات میدانی اخیر مشابه آنچه برای «به وقت شام» صورت گرفت را اجرا می کرد، باید مجوز می گرفت و قطعاً با مشکلاتی روبه رو می شد و چه بسا تبعات سنگین تری هم برایش به همراه داشت.
اسماعیلی درباره اینکه در ایران چقدر فیلمسازان و پخش کنندگان برای تبلیغات قدرت مانور و اجازه فعالیت و ایده پردازی دارند،افزود: با توجه به شرایط موجود،زمینه های متفاوتی را برای تبلیغ فیلمها ایجاد می کنیم. مثلاً برای اولین بار در تبلیغ فیلم «آذر» جایزه گوشی آیفون را گذاشته بودیم که با استقبال گرمی رو به رو شد، اما در فیلم های بعدی ام بازخورد خوبی نداشت. مثلاً سالهای گذشته اجازه دادند روی اتوبوسها تبلیغات طراحی شود که اوایل نتیجه مطلوبی داشت، اما بعد از یکی- دو سال خاصیت اش را از دست داد. فیلم هایی هستند که تیزرشان بارها از تلویزیون پخش می شود، اما با استقبال گرمی مواجه نمی شوند، ولی بعضی فیلم ها که از پخش تیزر محروم شده اند،بسیار پرفروش از آب درآمده اند.با نظر به جمیع جهات، به نظرم همچنان امروز تبلیغات دهان به دهان بهترین شیوه معرفی برای یک فیلم به حساب می آید.
وی در پایان در پاسخ به این سوال که تا به حال در سینمای ایران کدام ایده تبلیغاتی برای معرفی فیلم ها جذاب و موثر بوده، افزود:تا به حال تبلیغ فیلمی را ندیدم که برایم شگفت انگیز باشد. زمانی تبلیغات فیلم ها در شبکه های ماهواره ای پخش می شد و از فروش خوبی هم برخوردار می شدند. در مجموع فیلمی نبوده که تبلیغش در ذهنم ماندگار بوده باشد.

نوشته بلیت فروشی با «زور» به ضرب «تبلیغ»! اولین بار در بانی‌فیلم پدیدار شد.

دیدگاه کاربران انتشار یافته : 0 - در انتظار بررسی : 2
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.